![](http://picsrv.fora.pl/aqua/images/profileul.gif) |
|
![](http://picsrv.fora.pl/aqua/images/profileur.gif) |
|
grzesiek
Dołączył: 12 Paź 2009
Posty: 226
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 24 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
|
![](http://picsrv.fora.pl/aqua/images/profiledl.gif) |
|
![](http://picsrv.fora.pl/aqua/images/profiledr.gif) |
|
Wysłany: Nie 23:14, 13 Lut 2011 Temat postu: |
|
|
wieloletnia prognoza jst - projekt zawsze przygotowuje organ wykonawczy (wójt, zarząd). Projekt musi zostać zaopiniowany przez regionalną izbę obrachunkową. WPF musi być uchwalona nie później niż uchwała budżetowa na dany rok.
rezerwa ogolna jst - 0,1-1% wydatków budżetowych
rezerwa ogolna budzetu panstwa - do 0,2% wydatków
jakie organy w najwiekszym stopniu realizuja zasade powszechnosci - wydaje mi się że chodzi o jednostki sektora budzetowego, jednostki budzetowe (dochody do budzetu, wydatki z budzetu)
inicjatywa ustawodawcza budzetu panstwa - RM
Brak absolutorium budżetowego daje możliwość wystąpienia o wotum nieufności dla rządu i odwołania go. Na szczeblu gminy absolutorium budżetowego udziela rada gminy zarządowi gminy (nieudzielenie absolutorium budżetowego może prowadzić do odwołania zarządu)
Zarządzenie o utworzeniu instytucji gospodarki budżetowej wydaje minister lub Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, po uzyskaniu zgody Rady Ministrów
w jakim zakresie dysponenci części budżetowych mogą dokonywac przeniesień wydatków w budżecie - jesli chodzi o srodki europejskie wymagana jest zgoda ministra do spraw rozwoju regionalnego, jesli chodzi o kwote powyzej 100tys zl wymagana jest zgoda ministra finansow, jesli ponizej musza go poinformowac, w przypadku inwestycji budowlanych kazda zmiana wymaga zgody mf i pare innych pierdol (171 art uofp)
dochody gminy (pewnie mozna skrocic, wklejam jak leci):
● dochody należne (pewne) – obejmują one dochody własne, subwencję ogólną oraz dotacje celowe z budżetu państwa,
● dochody potencjalne – są nimi środki pochodzące ze źródeł zagranicznych (np. dotacje UE) lub inne środki określone w odrębnych ustawach.
Do źródeł dochodów własnych gminy zalicza się przede wszystkim dochody z podatków lokalnych, do których należą:
● podatek od nieruchomości,
● podatek rolny,
● podatek leśny,
● podatek od środków transportu,
● podatek od czynności cywilnoprawnych,
● zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych opłacany w formie karty podatkowej,
● podatek od spodków i darowizn,
a także wpływy z opłat:
● skarbowej,
● targowej,
● miejscowej,
● administracyjnej,
● eksploatacyjnej,
● od posiadania psów.
Dochody z opłat i podatków lokalnych uzupełniają:
● dochody uzyskiwane przez gminne jednostki budżetowe oraz wpłaty z gminnych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych,
● dochody z majątku gminy,
● spadki, zapisy i darowizny na rzecz gminy,
● dochody z kar pieniężnych i grzywien określonych w innych przepisach,
● odsetki od pożyczek oraz nieterminowo przekazywanych należności gminnych, a także od wkładów na rachunkach bankowych,
● dotacje z budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego.
Do dochodów własnych gminy zalicza się również udziały w podatkach centralnych, czyli w podatku dochodowym od osób:
● fizycznych – ok. 40% wpływów od osób zamieszkałych na terenie gminy i
● prawnych – ok. 7% wpływów od osób prawnych mających siedzibę na terenie danej gminy.
Subwencja ogólna jest uzupełnieniem dochodów własnych gminy w celu realizacji wszystkich zadań własnych i zleconych. Obejmuje ona 3 odrębnie wyliczane kwoty:
● subwencję wyrównawczą – podstawą jej szacowania jest wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca gminy; jej ideą jest uwzględnienie w finansowaniu gminy jej siły finansowej i uzależnienie od niej transferów z budżetu państwa,
● subwencję równoważącą – opiera się na mechanizmie poziomego wyrównywania dochodów między bogatymi i biednymi gminami, a podstawą szacowania jest wydajność podatkowa obliczona na podstawie dochodów za rok poprzedzający,
● subwencję oświatową – uzależniona od liczby placówek oświatowych oraz liczby dzieci uczących się na terenie gminy.
Ostatni rodzaj dochodów gminy może pochodzić z budżetu państwa w formie dotacji celowych na:
● zadania z zakresu administracji rządowej oraz na inne zadania zlecone ustawami,
● zadania realizowane przez samorządy na mocy porozumień z organami administracji rządowej,
● usuwanie bezpośrednich zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, skutków powodzi, pożarów oraz innych klęsk żywiołowych,
● finansowanie lub dofinansowanie zadań własnych, w szczególności działań inwestycyjnych.
Post został pochwalony 1 raz
|
|